Het verborgen commando gebruiken in marketing

Het verborgen commando gebruiken in marketing

Hoe kan je ervoor zorgen dat mensen jouw product gaan kopen? Dat is waar de meeste product eigenaren mee kampen. Hoe kan je ervoor zorgen dat een consument die jouw reclame ziet ook daadwerkelijk overgaat tot een koop of in ieder geval een bezoek aan de winkel waar reclame voor wordt gemaakt. Hier zijn vele antwoorden op mogelijk maar één ervan is er zeker één die iedereen zou moeten weten wanneer een product of dienst aangeprezen moet worden.

Het verborgen commando

Het verborgen commando, oftewel het verborgen imperatief, is een zin of een leus waar een commando in zit zonder dat de lezer zich hiervan bewust is. Iedereen kent wel commando’s die niets aan duidelijk te wensen over laten. Taalkundig gezien hebben we het hier over de ‘gebiedende wijs’. De zin geeft aan dat het onderwerp iets moet doen. Bijvoorbeeld, “zet je fiets in de schuur”. Hierbij is het commando, nl dat de fiets in de schuur gezet moet worden, overduidelijk. Maar de zin zou ook, “als je nu je fiets niet in de schuur zet dan wordt deze misschien gestolen”. Dit lijkt op een advies maar er zit een zekere dwang in. Immers, er wordt gewaarschuwd dat de fiets wellicht gestolen kan worden wanneer deze niet in de schuur gezet wordt.

Het verborgen commando gebruiken

Veel supermarkten gebruiken het verborgen commando voor hun reclame boodschappen. Kreten zoals “alleen deze week andijvie voor € 1,35, sla nu uw slag” heeft al min of meer een verborgen commando. Immers, de zin impliceert dat je je slag dus niet slaat wanneer je nu niet die andijvie koopt.
Het verborgen commando om de fiets in de schuur te zetten kan ook door de reclame maker gebruikt worden die een fietsslot wil verkopen. Die zou het principe kunnen gebruiken voor een reclame voor fietssloten. De reclame maker kan dit op twee manieren aanpakken.

“Met dit fietsslot wordt uw fiets niet meer gestolen”

“Geef dieven geen kans met ons fietsslot”

In de eerste zin wordt er min of meer advies gegeven. In de tweede zin krijg je het min of meer al voor de kiezen. Je hebt de dieven simpelweg een kans gegeven wanneer je het desbetreffende fietsslot niet koopt.

Gebruik tijd als drukmiddel in het commando
Het verborgen commando kan ook gebruikt worden om de tijd aan te geven waarin consumenten kunnen profiteren van een aanbieding. Zo zou een supermarkt op twee manieren een actie aan kunnen bieden.

“Pindakaas 20% korting”

“Profiteer nu van 20% korting op onze pindakaas”

In beide gevallen wordt er 20% korting gegeven maar in het tweede geval wordt er meer druk achter gezet. Er zit een verborgen commando in. Ten eerste wordt er aangegeven dat je ‘nu’ moet profiteren. Je hebt het dus aan jezelf te wijten wanneer je nu niet die pindakaas koopt en het volgende week misschien duurder moet kopen. Alleen al het woord ‘nu’ kan voldoende zijn om de actie beter te laten verlopen.

Het succes van de campagnes van Apple

Velen vragen zich af hoe het nu komt dat Apple zo goed verkoopt. Afgezien van de producten, die kwalitatief aansluiten bij degenen die Apple kopen, is er nog een ander aspect waar de Apple jongen uit Cupertino in uitblinken.

Ze weten als geen ander het verborgen commando te gebruiken.

In het verleden had Apple o.a. campagnes waarbij ze beroemde personen gebruikten die uniek waren. John Lennon, Albert Einstein, Mahatma Gandhi en Muhammed Ali waren nu eenmaal geen doorsnee beroemdheden en hebben allen aangegeven dat je lef en durf moet hebben om iets te bereiken.

Het enige dat op de posters van Apple te zien was waren de afbeelding van de beroemdheid (in zwart wit), het Apple logo en de tekst

“Think different”

Ook dit is een perfect voorbeeld van een verborgen commando. Wil je anders zijn dan anderen (wat veel mensen willen) dan moet je Apple kopen. Doe je dat niet dan heb je kans dat je dus niet anders bent.

Conclusie

Probeer in reclame en website teksten altijd het verborgen commando uit. Probeer om dat commando zo vriendelijk mogelijk te laten lijken maar zet er gezonde druk achter. Speel in op de emotie en combineer dat met het verborgen commando. Iemand die zoekt naar een stukadoor zoekt een vakman die het werk netjes uitvoert zonder het huis in het stof achter te laten. Gebruik die wens in de slogan.

Dus niet

“Wij zijn de stukadoors die netjes werken”

Maar

“Laat uw huis niet onder het stof verdwijnen en laat ons de klus doen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *